Pravidla pro boj I.
Schopnost bojovat - Boj
I když to na první pohled mnohdy nevypadá, schopnost bojovat (tedy vést útoky a zároveň se i účinně bránit) má v Dračím doupěti téměř každá bytost, na kterou lze narazit.
Schopností, která určuje šanci na co nejvýhodnější vedení souboje bez ohledu na jakoukoli použitou zbraň, je Boj.
Boj určuje, jak se postava dokáže v boji orientovat, jak dokáže odhadnout úmysly protivníků a najít jejich slabiny, jak rychle reaguje na měnící se situaci, jak rychle útočí a brání se a jak dokáže využít podmínek boje ve svůj prospěch.
O tom, že každá z nich (postavy nevyjímaje) přistupuje k boji jiným způsobem, snad ani netřeba dlouze hovořit.
Zatímco bojovník spoléhá především na vlastní schopnosti a na naučené bojové praktiky (tedy především na Obratnost), zloděj či hraničář spíše chytře využívají podmínek, které jim skýtá okolí, a bystrými smysly rychle reagují na měnící se situaci (což odpovídá Zručnosti).
Čaroděj a theurg zase věří své mysli a dokážou rychle zvážit, co je pro ně výhodné a co nikoliv (tedy Inteligence), a kněz spoléhá spíše na své znalosti myšlení ostatních a na to, že dokáže dobře odhadnout chování soupeřů, případě je provokovat a donutit je k chybě (což je Charisma).
Každá z postav samozřejmě využívá v boji všechny tyto vlastnosti, ty klíčové však nejlépe charakterizují její přístup k boji.
*** Tabulka Boje ***
Bojovník Boj = Obr
Zloděj & Hraničář Boj = (Zrč+Obr)/2
Čaroděj & Theurg Boj = (Int+Obr)/2
Kněz Boj = (Chr+Obr)/2
Boj ovlivní i výška postavy, proto jedinci menší 150 cm odečítají -1 a jedinci vyšší 210 cm k hodnotě přičítají +1.
Útok & Obrana - zasáhnout a nebýt zasažen...
Stejně jako Boj ve střetu postavě určuje její celkovou orientaci a iniciativu podnikat různé akce nebo kroky, Útok a Obrana už určují, jak moc je nebezpečná okolí, resp. jak moc se postava dokáže nebezpečí vyhnout.
Opět platí, že obě tyto vlastnosti nezávisí na použitých zbraních (resp. zbrojích nebo štítech) - ty ovlivňují až následné hodnoty, které se v souboji doopravdy používají...
V soubojích zde obecně platí, že nejprve se snažím útoku vyhnout nebo ho odvrátit zbraní či štítem tak, aby mě pokud možno vůbec nezasáhnul.
Teprve v případě, že jsem už soupeřem zasažen, přilba či brnění mi pomůže zmenšit utržené zranění.
Rozdíl mezi Obranou („vyhýbání se útoku“) a Ochranou („zmírnění následků útoku“) je tedy zřejmý.
Útok = Obr/2 (zaokrouhleno dolů)
Obrana = Obr/2 (zaokrouhleno nahoru)
Střelba = Obr/2 (zaokrouhleno dolů)
Parametry pro boj
Bojové číslo (BČ) - určuje, jak rychle dokáže postava s konkrétní zbraní kontrolovat boj, jak pružně dokáže reagovat na různé situace a dostat sebe nebo soupeře tam, kam potřebuje.
Delší zbraně přitom dávají šanci k prvnímu úderu,
proto BČ závisí na Boji postavy a Délce zbraně.
Útočné číslo (ÚČ) - určuje, jak snadno dokáže postava s danou zbraní proniknout soupeřovou obranou a zasáhnout co nejvíce citlivé či nebezpečné místo.
Zde se projeví dobrá ovladatelnost a nebezpečnost zbraně,
proto ÚČ závisí na Útoku postavy a Útočnosti zbraně.
Základ zranění (ZZ) - určuje, jak silná a nebezpečná je rána pro protivníka, tedy jaké mu v případě zásahu způsobí škody.
Způsobené zranění se proto odvíjí jak od Síly útočníka, tak i od účinnosti či drtivosti nástroje, tedy Zranění zbraně.
Obranné číslo (OČ) - určuje, jak dobře dokáže postava uhýbat ranám soupeře nebo je krýt zbraní či štítem (Kryt).
Závisí jak na schopnosti vyhýbat se útokům, tedy Obraně postavy, tak i na obranné účelnosti právě používané zbraně.
Brnění však na OČ nemá žádný vliv!
Ochrana zbroje (přilby) - vyjadřuje, jak kvalitní a pevná zbroj při zásahu je. Pokud soupeř zasáhne část těla pokrytou zbrojí či přilbou, právě ta může zmírnit následky útoku.
Potřebná síla - udává, jako Sílu musí postava mít, pokud chce danou zbraň, štít či zbroj využít beze zbytku (tedy lidově řečenou „unést“), proto hraje zásadní roli už při výběru zbraně. Je obvyklé, že silní bojovníci si vybírají zbraně o něco těžší a drtivější, než jim možnosti dovolí, i za cenu postihů. Aby se tyto nevýhody alespoň trochu eliminovaly, některé jednoruční zbraně lze držet i obouruč a počítat si tak Potřebnou sílu o 2 nižší.
Chybějící síla - pokud má postava zbraň, štít nebo zbroj těžší, než unese, projeví se to na jejích bojových vlastnostech. Těžká váha se nejvíce projeví na reakcích postavy, tedy Bojovém čísle, pak i na Útočném čísle, protože těžkou zbraní se špatně útočí, na Obranném čísle i na ZZ, protože postava není schopna vést ránu zcela správně.
Chybějící síla se určí jako rozdíl Potřebné síly a Síly postavy.
Délka zbraně - delší nebo rozměrnější zbraň dává postavě obecně výhodu v boji. Postava s kratší zbraní musí být o hodně rychlejší, aby se jí podařilo zaútočit dříve, nebo musí nejprve obratně soupeřovu delší zbraň. Neplatí to ale vždy - jasným příkladem mohou být úzké prostory nebo chodby, kde se dá s kratší zbraní manipulovat daleko lépe než se zbraněmi dlouhými. Všechny střelné zbraně mají pro jednoduchost Délku zbraně 0.
Útočnost zbraně - udává, jak snadno je možno s ní zasáhnout soupeře, případně jak snadno se s ní míří. Vysokou útočnost mají zbraně delší, lehčí a snadno ovladatelné.
Zranění & Typ zranění - údaje o tom, jak vážné a jakého druhu poranění zbraň dokáže způsobit. Mechanická zranění, která mohou zbraně způsobit, jsou sečná (S), bodná (D) a drtivá (D). V tabulce zbraní je uveden vždy ten nejběžnější, po dohodě však lze útočit i jinak
(například u meče nebo halapartny - sekem i bodem).
Kryt zbraně - udává, jak snadno lze zbraní krýt nepřátelský útok. Kryt se může přičítat do obranného čísla, ale jen tehdy, pokud se postava zbraní skutečně kryje - za běžných podmínek totiž může zbraní krýt pouze jeden útok za kolo.
Kryt štítu - má stejnou funkci jako Kryt zbraně, je však účinnější co se týká využití - na rozdíl od zbraně lze štítem krýt až dva útoky za kolo, a to i v případě, že zbraň právě vyrazila do útoku.
Štít navíc postavu kryje i pasivně - například proti střelbě, kdy postava o útoku vůbec neví.
Omezení štítu & zbroje - je negativní obdoba Délky zbraně - určuje totiž, o kolik štít či brnění ztěžuje orientaci a flexibilitu postavy v boji, zvlášť pokud jej nedokáže používat. Tento postih se proto přičítá k Bojovému číslu (BČ).
Dostřel zbraně - je důležitý pro výpočet Soubojového dostřelu.
Soubojový dostřel (SD) - určuje nejdelší vzdálenost, na kterou střelec efektivně zamíří a dostřelí, přičemž velmi záleží na typu zbraně, zda-li je to luk, kuše či zbraň vrhací.
Maximální síla - je parametr ve střelbě z luků, který určuje, jak moc se dá daný luk napnout, tedy jakou lze vložit maximální sílu do samotné střely.
Postavy, které mají Sílu vyšší než je maximální síla luku, zbytečně plýtvají svou velkou silou na slabé zbrani.